Thursday, January 24, 2008

Battle Royale

Most olvasom ezt a könyvet. Takami Kósun írta, azaz japán a szerzője, a story pedig egy alternatív jelenben játszódik, Japánban. Körítésnek annyi is elég, hogy itt Japán egy kommunista mintára működő állam, ahol katonai hatalom és elnyomás uralkodik.

És akkor itt van a Program, amitől az egész érdekessé válik. A lényege a Programnak az, hogy 3.os osztályokat (most azt nem tudom, hogy ez itt 7. vagy 11. osztálynak felel meg) választanak ki kéthetente, akiket elzárnak egy szigetre, vagy egy hegycsúcsra, fegyvereket adnak a gyerekeknek és addig megy a játék, amíg csak egyetlen túlélő van. Nagy vonalakban olyan mint a "The Condemned" amerikai film, csak itt gyerekek vannak és nem had- illetve börtönviselt gyilkológépek. A kormány hivatalos álláspontja szerint a Programnak az a célja, hogy jó harcosokat neveljen az államnak, mivel nincs kötelező sorkatonaság. A nyerteseket a játék végén be is mutatják a tévében, de addig a helyszín titkos. Szóval nem egy illegális sportról van szó.

A gyerekek kapnak egy nyakörvet, amit nem lehet leszedni és amin keresztül nyomon lehet követni őket, illetve a tulajdonos életjelet is lehet mérni velük. Ugyanakkor alkalmas arra is, hogy felrobbantsák a hordozót. Újabb szabály, hogy nem szabad elmenekülni, mert a katonák lelőnek, a sziget körül hajók vannak. Induláskor mindenki kap egy zsákot, benne kaja, víz, egy fegyver, ami villától kézigránáton keresztül az automata gépfegyverig akármi lehet, illetve iránytűt és a sziget térképét. Kétóránként egy-egy zóna tiltottá válik, amit rádión jelentenek be. Tiltott zóna annyit jelent, hogy a aki a zónában tartózkodik, az meghal, mert felrobban a nyakán levő pánt.

Érdekesség még, hogy a könyv minden oldalán, illetve minden apró fejezet végén írja, hogy hány tanuló maradt még életben. Én 220. oldal mélységénél tartok amikor is már csak 27 fő lélegzik.

A könyv elején leközölték a térképet is, illetve az osztálynévsort. Néha, amikor nevek merülnek fel, akkor zárójelbe oda van írva melléjük, hogy pl. Nanahara Súja (fiuk 15.) vagy Ucumi Jukie (lányok 2.).

Ahol én tartok, épp a Program lebonyolítója beszélgetett egyet telefonon a Tanügyminiszterrel, és kiderült, hogy mindketten fogadtak arra, hogy ki lesz a túlélő. Természetesen az osztályt a Programba való bekerülés előtt alaposan tanulmányozták. Ami azt illeti, nekem is megvan a saját tippem :)

Ja igen, a könyv 18+

9 comments:

Anonymous said...

7 vagy 11. osztály helyett inkább 9 vagy 12. a valós világban 6+3+3 év a japcsik oktatási rendszere de Koushun esetén nem lepődnék meg, ha teljesen más lenne:)

Felméri Péter said...

Köszi a kiigazitást, valamennyire tisztább lett a kép :) Gondolom "Koushun" az író neve, csak amerikai módra betüzve? Én a "Kósun"-t könyvből vettem, de gondolom akkor az a magyar betüzési módja a japán neveknek...

Amúgy olvastad a könyvet?

VNT said...

ismerem a konyvet, bar nem olvastam. valamelyik ejszaka meg a tavaly volt valami film egy adon, amiben fiatal, 15-18 kozotti japan lanyokat zartak el egy szigetre, kikepeztek oket, majd sorosolasos alapon eldontottek, hogy ki kivel harcol addig, amig csak egy marad eletben. eleg sok szempontbol hasonlit a sztori, csak azt nem tudom, hogy van-e ennek a filmnek valami koze a konyvhoz.

Felméri Péter said...

Készült már egy film a könyv alapján, 2000-ben, itt a film az imdb-n (Batoru rowaiaru - japán film):
http://imdb.com/title/tt0266308/

Nem láttam a filmet, de a karakterek nevei alapján a könyv lehetett az inspirációs alapja.

Ugyanakkor most látom, hogy újabb filmet terveznek ezzel a címmel:
http://imdb.com/title/tt0814023/

benkenandor said...

ha nem tudod letőteni, odaadom

Felméri Péter said...

Köszi, lehet, hogy szükség lesz rá :)

Te olvastad a regényt?

Anonymous said...

A fickó neve 高見 広春 (Takami Koushun), a latinos átírás így is, úgy is helyes:) Amúgy én elnéztem az alak nevét, azt hittem, a Koushun a családneve, talán túl korán volt ma reggel?:D
Nem, nem olvastam a könyvet, de ismerős az ilyesmi az itteni mangákból.

Lorinczi Zoltan said...

En lattam a filmet..., elgondolkoztato, jo film.
Nekem jobban tetszett, mint a 300 :)

Felméri Péter said...

Én majd csak a könyv után nézem meg a filmet.

Közben rájöttem, hogy a diákok itteni rendszernek megfelelően 9. osztályosok lehetnek, mert 15-16 évesek. Közben halad a történet, már csak 23-an vannak életben.