Monday, January 21, 2008

4 hónap, 3 hét, 2 nap

Végre megnéztem én is a "4 hónap, 3 hét, 2 nap" című filmet. A kommunizmus idején játszódik, de mivel konkrét nevek (pl. Ceauşescu) illetve események nem jelennek meg benne, az egész nagyon időtlenné és általánossá válik. Akárhol játszódhatna és akármikor. Gondolkoztam azon, hogy mi is lehet az, ami ennyire jól megteremti a kor hangulatát. Nekem két elem jutott eszembe. Az egyik az, hogy nem túlozza el a dolgokat. Nem tér ki konkrétan a rendszer túlkapásaira, nem jelennek meg a filmben az elnyomók. Csak az emberek félelmeiben, zsigereiben vannak jelen. Ennek a periódusnak az ábrázolásakor nagyon sok filmben megjelennek a hátborzongató túlzások, a groteszk ábrázolások, amik kicsit ellentmondó módom de úgy érzem, hogy enyhítik a hangulatot. Ha az ember túlzásokba ütközik, akkor hajlamos kilépni a filmből, eltávolodni tőle, és az egészre úgy tekinteni, mint egy mesére. Úgy érzem, hogy ez a film megtagadja ezt a fellélegzési lehetőséget és éppen ezért hat annyira nyomasztóan. Én keveset éltem abban a periódusban, de még is nagyon nyomasztóan hatott rám a film, felélesztette bennem pár latens félelmet, azt a hangulatot, amikor úgy érzi az ember, hogy nincs kilátás, mert a kormány mindent irányít és az egész életed egy konstans meghasonulás kell legyen, a valódi értékeid között és a között amit másoknak mutatsz, rettegve az árulástól, soha se tudva ki a besúgó.

A másik nagyon hatásos elem, ami csak fokozta ezt a hangulatot az a sok vágás nélküli felvétel. Úgy gondolom egy ilyen felvétel esetén a színész nagyon bele kell élje magát a karakterbe, ahhoz, hogy egy ekkora monológot tartson, mint amilyet az "orvos" (vetélő ember, vagy hogy nevezzem). Meg kell mondjam, hogy talán ez a monológ tette a legnagyobb hatást rám a teljes filmből. Annyira nyers és valós volt az a jelent.

Mindenkinek ajánlom figyelmébe, de természetesen nem egy kellemes kikapcsolódás céljából.

8 comments:

Anonymous said...

sokimindennel egyetertek a kritikaban, de szerintem Ceausescu neve, annak aki azt sem tudja hol van Romania, csak drakularol hallot, meg az amcsinak, aki azt hiszi Europa egy allam, nem sokat segitett volna.

Felméri Péter said...

Nem értem, hogy mi a "de" szerepe a mondatodban. Elvégre nem mondasz ellent annak amit írtam.

Anonymous said...

Szia!

Nagyon jók a meglátásaid a filmmel kapcsolatban. Ha gondolod, olvasd el az én kritikámat is, pont ma írtam erről:
http://www.film5let.com/a-nema-tukor-vallomasa-4-honap-3-het-2-nap.html

büzsü4ever alias film5let

Anonymous said...

a lenyeg, hogy Te mar belemagyarazod Csauseszku nevet, mert hozzad kozel all, en is csak 10 evet eltem abban az idoszakban, de rengeteg emlekkel maradtam. Maskep nezi egy itteni, es maskepp egy kommunista rezsimet ismero, nemet(DDR), vagy ruszki(CCCP)..., de ertik a lenyeget.
Egy amcsit meghat, az mar azt jelenti, tenyleg van valami a filmben.
Amugy nem vagyok filmkritikus, "Isten ments";)
Es nem idotlen, ez itt kisse teves, csak annak idotlen aki minimalis tortenelmi tudassal rendelkezik.

Felméri Péter said...

Hát hogy ne lenne időtlen? Próbálj meg kicsit elszakadni a konkrét történelmi hátteredtől. Itt arról van szó, hogy ember milyen messzemenően fel tudja áldozni magát egy barátjáért, és hogy milyen sokat számít egy igaz barát egy válságos időben, a nehéz körülmények között.

Na nem tudom mit akarsz itt Ceauşescuval mondani és hogy pontosan mibe is kötöttél bele, én csak azt mondtam, hogy nincs jelen a filmben, még csak megemlítve se, és éppen ezért a film általános értelművé válik. És miért nézi másképp egy volt szovjet állambeli állampolgár? Hisz a szabályok ugyanazok voltak.

Felméri Péter said...

büzsü4ever-nek: nem tudom elérni az oldalad...

Unknown said...
This comment has been removed by the author.
Anonymous said...

szia!

felméri péternek > ok, volt egy kicsi szerver gondom, de most már ok, ha gondolod olvasd el az én kritikámat is a filmről:
http://www.film5let.com/a-nema-tukor-vallomasa-4-honap-3-het-2-nap.html

büzsü4ver