Sunday, March 18, 2007

Amerika a filmekben és a valóságban - a munkanélküliség


A tegnap néztem meg a "Pursuit of happiness" című filmet. Megfogja az embert, esetleg könnyeket is csalhat adott pillanatban és Oscar jelölést is hozott Will Smith-nek, elemben valami mégis sántít ebben a filmben számomra. A főszereplő egy színes bőrű alak, elemben ebben a filmben ez nem befolyásolja boldogulását. Fiatal házasként pénzét egy később nem annyira jövedelmező bizniszbe öli, hatalmas mennyiségű BDS kütyüt vásárolva. Viszont a dolog nem sült el túl jól, mivel ezek nem keltek el olyan iramban, mint ahogy ő számított rá. Adósságokkal terhesen otthagyja a felesége és egyedül kényszerül nevelni fiát, akit semmi pénzért nem hagyna el. A film alatt brókernek tanul és abban reménykedik, hogy sikeresen elvégzi a kurzust és ő lesz az a valaki, akit végül a cég alkalmazni fog.

A film egyik fő motívuma az, hogy milyen nagy szegénységben kell leélje ezt a pár hónapot az életéből, de megtudjuk azt is, hogy eddig se nevezhette igazán gazdagnak magát. Idáig minden rendben van, de itt jön a bökkenő. A film Amerikában játszódik. És ez az a részlet ami nem stimmel nekem, és amit már rengeteg filmben figyeltem meg: nagy nehezen, munka nélkül tengődő amerikaiak, akik ettől eltekintve mintapolgárok, nagyon okosak, stb. (Ez az alak egy nagy matekzseni szerű karakter, egy taxi út alatt kirakta a Rubik kockát külső segítség nélkül).

Én jártam Amerikában, és ha egy dolgot megtanultam, az az, hogy aki akar dolgozni, az kap magának munkát, és akinek van munkája, annak bőven van pénze a megélhetésre. És akkor erre a filmek teli vannak olyan emberekkel, akik vagy munkájuk miatt aggódva öregednek meg, ha kell segget is nyalva a főnöknek, csak hogy idővel léphessenek a ranglétrán, vagy olyanokkal, akik munka nélkül tengetik életüket, és mindig egyetlen esélyük van, hogy álláshoz jussanak, amit aztán teljes film alatt hajszolnak, hogy aztán a végén katartikus kielégültséggel vegyék át a jutalmukat a jóságos és bölcs igazgatótól.

Szóval aki dolgozni akar menni Amerikába, az ne a filmekből inspirálódjon, hanem nyugodtan vágjon bele. Amerikában mindig akad munka bőven és szép fizetés szintúgy.

8 comments:

Lorinczi Zoltan said...

Szerintem a masik bokkeno ott van, hogy ez az ember kulonleges ember volt. Es o ezt tudta magarol.

Neki az alommunkahely nem a McDonalds volt, o tudta, hogy annal tobbre kepes.
Ezert probalkozott (es sikerult is neki) a meregdraga keszulekekkel uzletelni, es ezert vagott neki a brokerkedesnek, annak ellenre, hogy semmifele ilyen tanulmanya vagy kepzese nem volt.

Tehat, szerintem a film lenyege a jellemrajz, a film maga zajlodhatna akar Etiopiaban is.

Anonymous said...

Javítsatok ki, ha tévedek, de a nyolcvanas évek elején még nem nézték ki a fekákat a különféle helyekről? Nem vettétek észre, hogy szinte alig vannak néger szereplői a filmnek? És mégis Will az, aki olyan sikeres lesz, hogy körülötte minden fehéret leköröz... Hmm. :)

Anonymous said...

nekem sem tetszett pár dolog a filmben.

1. egy olyan lehetőséget mutatnak be pozítív színben, ahol x hétig ingyen kellett dolgozni ügynökként - versenyszerűen további y emberrel, azért hogy ügynök lehess.
egy ilyen kurzus végén hülyék, ha felvesznek valakit - a munkát már elvégezték a "tanoncok" a "felkészítő" alatt.

2. a film vége azt sugallja, hogy az ügynöki "próbatétel" után a fickónak rögtön hatalmas sikere / vagyona lett - több száz millió borult a nyakába. szóval "meggazdagodsz", ha egy ilyen "képzést" végigviszel.

Felméri Péter said...

Lő > igazad van, hogy nem egy akárki volt, de azt is figyelem előtt kell tartani, hogy neki az életben az volt a legfontosabb, hogy a fiától ne kelljen elváljon és minél jobb életet biztosíthasson számára, aminek alapja mindenképpen az anyagi jólét. Ennek ellenére eléggé meggondolatlan volt amikor teljes vagyonát, ami nem lehetett csekély, hisz rengeteg olyan kütyüt vásárolt, egyetlen üzletbe ölte, annak ellenére hogy olyan okos volt, amilyen.

Schatz > pontosan, én is hiányoltam ezt az aspektust, hogy semmilyen hátránya nem származott abból , hogy színes bőrű volt, amikor a történelmi konjunktúra mindenképpen megkívánta volna. Lehet hogy a szerep eredetileg egy fehér alaknak szólt, de Will ügynöke jobban mozgott, mivel látta benne az Oscar lehetőségét :)

Cs > végül is érthető az alkalmazó álláspontja is, mivel ők egy megfelelő embert kerestek a munkára és azt, hogy ki a legmegfelelőbb talán a reális munkában nyújtott teljesítménnyel lehet a legjobban lemérni.

Ugyanakkor nem figyeltem meg 100%-osan, de úgy tűnt, hogy az angol szövegben a végén megjegyezték, hogy sokmilliós üzletet ütött nyélbe, de nem írta, hogy pontosan mennyi, viszont a román feliratban megjelent a konkrét érték is, 184 millió, ha jól emlékszem. :)) Javítsatok ki, ha rosszul emlékszem.

Anonymous said...

Én még nem láttam a filmet, de úgy érzem egyelőre, hogy nem is kívánom megnézni. A négerekkel semmi gondom, Will Smith nem a szívem csücske, és valahogy az ilyesfajta problémák nem tudnak meghatni, amit (ahogy a leírásból kivettem) a filmben próbálnak bemutatni. Lerágott csont úgymond, már ezer filmben bemutatták...:)

tootles said...

feketék ode vagy ingyenmunka oda, félretéve a részleteket számomra volt egy eléggé érdekes üzenete: akármennyire vagy meggyőződve, hogy "egyszer úgyis lesz valahogy", néha mégis odakerülhetsz, hogy gyermekeddel a karodon ingyenszállás után állsz sorba. még akkor is, ha addig is keményen dolgoztál.
nevezhettek naivnak, de ez engem meggondolkoztatott, ha meg egy filmnek van egy ilyen üzenete számomra, akkor nem érdekelnek a részletkérdések, hogy mi hol sántít.

Anonymous said...

Ami megfogott benne igazán, az egy jelenet volt: amikor a szkennert idôgépnek használják és barlangot keresnek.

Lorinczi Zoltan said...

Emoke: nekem Will Smith soha nem tetszett, mint szinesz, ezt a filmet is csak azert neztem meg, mert magas ratingja volt az imdb-n meg sok mas helyen.

Es kellemeset csalodtam, WS fantasztikusan jol alakit a filmben, megvaltozott a velemenyem rola.

~~~~~~~~

Eva, nekem is nagyon tetszett az a jelenet, mintha a "La vita e bella"-t neztem volna... :)